Heb jij ook een goed idee?

Ubertuber

Als je regelmatig uitgaat, komt dit je waarschijnlijk bekend voor: terwijl je staat te dansen krijg je opeens een knijp in je kont, een trek aan je arm of een hand op je kruis. Het is heel veel in het nieuws de laatste tijd: seksuele intimidatie. Helaas is bijna iedereen er wel mee bekend. Jijzelf hebt misschien ook wel iets soortgelijks meegemaakt, of misschien wel je zus, je vriendin, je moeder, broer of vriend. Bijna de helft van de vrouwen en tien procent van de mannen krijgt tijdens het uitgaan te maken met seksuele intimidatie.

Als het niet fijn is, is het niet fijn. En dan moet je daar ook gewoon wat van kunnen zeggen. Maar dat is soms wel lastig. Het is druk, er zijn veel mensen, en er gebeurt van alles. Je hebt een naar onderbuik gevoel maar twijfelt soms ook of iets ‘wel echt erg is’. Vaak kom je er pas later bij jezelf achter dat iemand voor jou een grens over is gegaan, maar dan is het soms al ‘te laat’ om er iets van te zeggen of er naar te handelen. Herkenbaar?
Grenzen aangeven is al lastig genoeg, maar grenzen herkennen ook. Rondom seksuele intimidatie zijn er veel campagnes die zich richten op ofwel bewustwording (over wat nou wel/niet ‘normaal’ is) of het zogenaamde handelingsperspectief. Dat is een term die professionals gebruiken die gaat over dat wat je ook concreet kan doen als iemand jouw grens over gaat. Hoewel Britt en Bloeme het heel belangrijk vinden dat er bewustzijn over seksuele intimidatie is, en het misschien nog wel belangrijker is dat je weet wat je dan precies kunt doen als je iets niet wilt- missen we wel een stap daartussen. Een stap die deze meiden ook zelf vaak ervaren. Namelijk de stap die gaat over het herkennen van je grens. Zij maken vaak mee dat je je pas achteraf beseft dat iemand je grens over is gegaan. Op het moment dat het gebeurt krijg je wel een gek onderbuikgevoel maar twijfel je of dat gevoel terecht is. Best onhandig, want dat maakt het lastig om die grenzen die je voor jezelf bepaald hebt, te hanteren. Daarom hebben willen zij meer aandacht vragen voor dat onderbuikgevoel, en voor de boodschap dat mensen meer op dat ‘gekke gevoel’ moeten vertrouwen. Dat UBERTUBER gevoel. Tuber is Latijn voor ‘voorgevoel’ en Uber betekent natuurlijk ‘enorm’ of extreem. 

UBERTUBER dus- het gekke voorgevoel waar jongeren (en volwassenen misschien ook) meer op zouden moeten vertrouwen omdat het een goed persoonlijk waarschuwings systeem is. Voor velen heel herkenbaar, dus reden om daar meer aandacht voor te vragen middels een toffe campagne!

Hoe de campagne er concreet uit komt te zien blijft nog even geheim. Ga binnenkort gewoon naar de kroeg, je sportclub of school en dan zie je hem vanzelf voorbij komen!

Thema: Veilig Uitgaan
Fase: ontwerpfase