Heb jij ook een goed idee?

Snelle Snack

Als je door de supermarkt heen loopt, is elke supermarkt hetzelfde ingericht. Aan het begin staan de versproducten en het brood, daarna al het houdbare eten en alles in potjes en zakken. Het drinken en de alcoholische dranken komen daarna (of de alcohol staat in een slijterij aan het einde). Vervolgens komt het vriesgedeelte en de koelschappen. Bij de kassa liggen nog ongezonde snacks, waardoor je alsnog in de verleiding komt om ongezond eten te kopen. Daarom heeft STAD Gooi Snelle Snack bedacht.

Ons doel is om (jonge) consumenten, bedrijven en politici ervan bewust te maken hoe de indeling van de supermarkt kan zorgen voor verleiding en misleiding van het koopgedrag van jongeren. De consumenten willen we vooral bewustwording meegeven, de andere partijen willen we oproepen verandering te brengen in deze beïnvloeding! 

Snelle Snack wordt georganiseerd door de stagiaires van STAD Gooi. Dit doen ze in samenwerking met lokale partners die al bezig zijn met de invloed van marketing op gezonde voedingskeuzes bij jongeren.

Ons doel

Met Snelle Snack willen we consumenten, producenten en de politiek op een andere manier door de supermarkt laten lopen. Hiermee willen we dat consumenten bewust worden hoe snel ze zijn verleid om ongezonde artikelen te halen. We willen dit doen door ze challenges te geven, waardoor ze op een andere manier naar de supermarkt en de producten gaan kijken. Snelle Snack zal plaatsvinden bij de Albert Heijn Bussum-Zuid op 27 mei.

Voorbeelden van de challenges zijn: een voeding-bingo en een quiz over nutri-scores en gezonde keuzes. Bij de ingang van de supermarkt krijgen deelnemers via een grabbelton een van de challenges mee in hun route! 

Aan het einde van Snelle Snack geven we aan de gemeente en bedrijven een petitie en verslag van onze resultaten. We hopen zo dat we verandering kunnen brengen via de bedrijven en politiek!

Waarom Snelle Snack?

We zien dat jongeren vaak niet snel neigen naar de gezondere opties in de supermarkten. Ze worden vaak beïnvloed door de slimme marketing streken van fastfoodbedrijven. Daarom gaan wij experts erbij betrekken zodat de jongeren de info krijgen die ze nodig hebben. We weten ook dat de supermarkt zo hun trucjes heeft om jou onbewust dingen te laten kopen die hen het meeste geld opleveren, hier willen wij ook bewustwording voor creëren.

Thema: Gezonde Generatie
Fase: We zitten nu in het draagvlak