60 Seconds of Reading
Lezen?
Jongeren lezen het minst en dat wordt steeds minder en minder. Dat is gek want de meeste jongeren in Nederland zijn opgegroeid met een bibliotheek bij hen in de buurt en scholen waar je je leesvaardigheid kunt verbeteren. Als je nu een bibliotheek binnenloopt zie je verschillende soort doelgroepen, meeste jongeren die je in de bieb ziet, zijn daar om vervolgens op een rustig plekje te studeren. Ook zie je ouderen/volwassenen boeken lezen en huren. Doordat jongeren nauwelijks lezen krijgen ze moeite met hun concentratievermogen en verzwakt de feitelijke kennis.
Tiktok
Nu zul je denken dat sociale media alleen afleiding is voor het lezen van een boek. Niks is minder waar. Door Tiktok is een groot deel van de jongeren weer begonnen met boeken lezen. Dit komt door de gebruikte hashtag #BookTok, het staat al in de naam: book on Tiktok. Hierbij worden Tiktoks gemaakt over boeken die men graag aan andere aan willen aanraden. Een voorbeeld is het boek ‘It ends with us’ van schrijfster Colleen Hoover, haar boeken zijn door middel van Tiktok een rage geworden en is zij op dit moment dus best-selling writer in New York.
Wij, Hris, Soraya en Roza, stagiaires van STAD Gooi hebben het leesprobleem met Tiktok proberen op te lossen. Met dit project hebben wij ervoor gezorgd dat meer jongeren uit Bussum in de bibliotheek te vinden zijn.
60 Seconds of Reading
Nu hebben wij “60 Seconds of Reading” bedacht. Het is een Tiktok account, waarbij we drie verschillende Tiktok’s maken om te testen welke Booktok’s het beste werken. We hebben expert gesprekken gehad met Boekhandel Los en met Bibliotheek Gooi en Meer. Met de laatste hebben we afgesproken een onderzoek te doen om hun te adviseren hoe ze Booktok het beste kunnen gebruiken om meer jongeren naar de bibliotheek te trekken. We hebben de volgende Tiktoks gemaakt:
- 2 x Straatinterviews – We zijn op straat gegaan en jongeren gevraagd of ze lezen of niet en waarom. Hierbij hebben we gezorgd dat het grappig is geworden door meme’s en belangrijke beelden. Dit willen we op een grappige manier aanpakken samen met een grappige clickbait in de stijl van Bram Krikke.
- 2 x Bookstore recommendation – Hierbij zijn we boekenwinkels en bibliotheken binnen gegaan en hebben we leuke boeken aanbevelen aan de jongeren. We hebben het boek goed in beeld laten zien en geadviseerd aan de kijkers.
- 2 x Animatie – Animaties maken gebaseerd op een stuk uit een leuk boek, we hebben het boek kort en snel uitgelegd door de animaties. Maar natuurlijk gaan we het boek niet verklappen dus eindigen we met een cliffhanger. Daarna verwijzen we naar de lokale bieb en boekhandel om het boek te halen.
We hebben veel jongeren (1317 views) bereikt met de Tiktok’s en uiteindelijk bleek de Bookstore recommendations het beste te doen. Ze zijn makkelijk te maken, effectief en mensen vinden het tof om boekentips te krijgen. Het resultaat van deze campagne mag er wezen want;
- Bibliotheek Gooi en Meer naast het advies van welke Booktok’s het beste werken ook een “How to Tiktok” handleiding gegeven. Daar staat in hoe Tiktok werkt, tips en tricks voor mooie filmpjes en een advies over welke onderwerpen de Tiktoks over kunnen gaan.
- Bibliotheek Gooi en Meer gaat nu op alle locaties (Bussum, Naarden, Eemnes, Muiden en Loosdrecht), Booktoks opnemen.
- Er staat nu (mede door ons advies) een Tiktok boekentafel in de bibliotheek in Bussum, waar alle populaire Tiktok boeken op liggen. Dit trekt sowieso een jong publiek aan.
Wij zijn super blij met het resultaat! Meer weten? Check sowieso onze Tiktok.
Thema: debibliotheekFase: Uitvoeringsfase