WHO CARES? BE YOU!
December staat niet alleen in het teken van de feestdagen, maar ook van… Paarse Vrijdag: ieder jaar de tweede vrijdag van december. Het is een actiedag waarop scholieren in Nederland hun steun voor gender en seksuele diversiteit kunnen laten zien door de kleur paars te dragen.
‘Who cares? Be You’ is een jongeren initiatief dat leeftijdsgenoten wil stimuleren om zich te stylen zoals ze zelf willen, en zich niet te laten leiden door wat als stereotype ‘mannelijk’ of ‘vrouwelijk’ wordt gezien.
Volgens de initiatiefnemers is er namelijk veel te weinig aandacht onder hun leeftijdsgenoten voor mensen die bijvoorbeeld genderfluid zijn, of die zich niet helemaal identificeren met één gender, terwijl dit echt wel voorkomt. Zij vonden het dus belangrijk om duidelijk te maken dat iedereen zijn eigen stijl kan hebben, en dat je niet direct iets of iemand hoeft te bestempelen als ‘mannelijk’ of ‘vrouwelijk’.
Duidelijk. Toch? Om te prikkelen en aandacht te trekken, hebben ze diverse mediaproducten gemaakt die ze vervolgens via diverse online kanalen het wereldwijde web (en hun doelgroep) ingeschoten hebben.
Neem bijvoorbeeld hun beeldcampagne over gender styling. Want wat is de grens tussen mannen en vrouwen kenmerken in kledingstijl? Waarom zou je als man niet ook gewoon nagellak op kunnen of roze kleding dragen? Met deze shoot breekt STAD de gender regels, want M/F? WHO CARES? BE YOU.
Of check bovenstaande video over hun shopping experiment. In kledingwinkels heb je natuurlijk een mannenafdeling en een vrouwenafdeling, maar wat nou als je genderneutraal of genderfluid bent? Dan wordt je eigenlijk gedwongen om tussen 2 afdelingen te kiezen, nogal onhandig toch? Of niet? Om daar achter te komen zijn ze op pad gegaan en hebben ze eindeloos geshopt in de H&M in Utrecht om te testen hoe het is om als man op de vrouwenafdeling en als vrouw op de mannenafdeling te shoppen!
Tot slot ontmoetten ze Dora met wie ze een heerlijk interview afnamen. Dora heeft compleet haar eigen stijl en kijkt nooit naar stereotyperende m/v labels. Daarnaast heeft ze ook een bijzonder levensverhaal. Kijken. Kijken. Kijken. En daarna: lekker gaan kopen wat jij wilt. M/F Who cares? Be You…
Thema: Paarse vrijdagResultaat: een mooie campagne die jongeren moet stimuleren om zich te kleden zoals ze zelf willen
Fase: afgerond