Jaarlijks stopt één op de drie studenten met hun studie. Hoe komt dit en hoe kan je voorkomen dat jij ook de verkeerde keuze maakt? Het lijkt dus dat veel studenten de verkeerde keuze maken omdat ze geen realistisch beeld hebben van de opleiding. Daarom willen wij de verwachtingen van de realiteit scheiden door al onze stagiairs naar hun eigen opleiding te laten kijken. Dus presenteren wij: Expectations vs. Reality. Met vandaag: Joachim. Hij zit in het tweede jaar van de opleiding Medewerker Marketing & Communicatie aan het MBORijnland in Leiden en heeft 5 punten op een rijtje gezet die jou misschien wel helpen met je studiekeuze.
Expectations:
Medewerker marketing & communicatie is een commerciële, 3-jarige MBO niveau 4 opleiding. Op deze opleiding leer je onder anderen de markt te onderzoeken, reclamecampagnes opzetten en acties uitvoeren om de naamsbekendheid/sales van een bedrijf te vergroten.
Het MBORijnland over de opleiding:
“De opleiding Medewerker marketing en communicatie leert jou alles over marketing en hoe die in de praktijk werkt. Daarmee maak je werk van je eigen interesse om producten zo goed mogelijk te verkopen. Je hebt altijd al commercieel kunnen denken. Die vaardigheid ontwikkel je verder in de opleiding. Je leert hoe je een verkoopactie uitvoert
en meer te weten komt over je concurrenten.”
MBOstart over banen:
“De opleiding legt een stevig fundament voor staffuncties in marketing, verkoop, public relations en reclame. In de meeste gevallen is een commerciële functie op een van deze vakgebieden de start van je carrière. Met het diploma Medewerker marketing en communicatie op zak kun je tevens met succes kiezen voor een vervolgopleiding op hbo-niveau.”
Reality
Zelf ben ik van opleiding geswitcht. Ik deed eerst verpleegkunde, alleen heb al snel besloten de switch naar marketing te maken omdat de zorg mij totaal niet ligt. Ik koos voor Medewerker Marketing & Communicatie omdat ik muziek produceer en wil weten hoe ik dit succesvol op de markt zet. Ook wil ik leren hoe ik van mijzelf een merk maak. Verder koos ik de opleiding omdat het een creatieve opleiding leek waar je veel met media doet, wat mij ook erg interesseert.
- Je moet echt wel creatief zijn voor sommige vakken.
Voor vakken als online marketing & marktonderzoek moet je in oplossingen denken. Hierbij moet je soms out of the box denken omdat de juiste oplossing niet altijd in de boeken staat.
- Goed zijn met cijfers is handig.
Je zal vakken als commerciële calculaties, statistieken en rekenen krijgen. De eerste twee lijken een beetje op wiskunde. Het is dus wel handig als je daar goed in bent.
- Het is een erg brede opleiding.
Als je nog niet helemaal zeker weet wat je later wilt is dit de opleiding voor jou. Zolang je de commerciële/media kant op wilt zit je hier wel goed. Ook is het een goede opleiding om door te stromen naar het HBO. Aan de andere kant kan het ook een nadeel zijn als je een opleiding wilt doen die je meteen een baan aanbiedt.
- Je wordt gestimuleerd een eigen initiatief te starten.
Als ondernemend type ben je helemaal thuis op deze opleiding. Je leert veel vakken die essentieel zijn om te weten als je een onderneming gaat starten.
- De opleiding zit aan de theoretische kant
Als je meer van praktische dingen houdt is dit misschien niet de opleiding voor jou.
In conclusie:
In realiteit sluit de lesstof gedeeltelijk aan op mijn verwachtingen. Ben jij creatief, ondernemend, zelfstandig en een beetje goed met cijfers? Dan is deze opleiding zeker iets voor jou. Ook als je naar het HBO door wilt stromen zit je hier goed. Via je stages kan je je goed oriënteren welk vakgebied je in wilt en welke mogelijke vervolgopleiding je wilt doen.
Dus: De opleiding sloot vrij goed aan op mijn verwachtingen over wat het inhield. De folders & brochures zijn eerlijk.