Commerciële Economie: 5 dingen die niet in de brochure staan - STAD Gooi
1066
post-template-default,single,single-post,postid-1066,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,footer_responsive_adv,qode-content-sidebar-responsive,qode-theme-ver-16.2.1,qode-theme-bridge,disabled_footer_bottom,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.7,vc_responsive
studie, voorkomen

Commerciële Economie: 5 dingen die niet in de brochure staan

Jaarlijks stopt één op de drie studenten met hun studie. Hoe komt dit en hoe kan je voorkomen dat jij ook de verkeerde keuze maakt? Het lijkt dus dat veel studenten de verkeerde keuze maken omdat ze geen realistisch beeld hebben van de opleiding. Daarom willen wij de verwachtingen van de realiteit scheiden door al onze stagiairs naar hun eigen opleiding te laten kijken. Met vandaag: Loek. Hij zit in het derde jaar van de opleiding Commerciële Economie aan de Hogeschool van Leiden. In dit artikel legt hij uit of hoe de studie gepromoot wordt door scholen daadwerkelijk overeenkomen met de ervaringen.

Expectations: Hoe wordt Commerciële Economie aangeschreven door de Hogeschool van Leiden? Wat wordt er van je verwacht? Wat gaan ze je leren? Dit is belangrijk om te weten voordat je een studie overweegt. Is dit wel echt een studie die bij mij past? Dat is de vraag waarop je antwoord wilt hebben. Hieronder staat hoe de studie wordt aangeschreven:

“Dynamisch, boeiend en elke dag anders”: Is hoe Hogeschool Leiden de studie omschrijft.

Verder zijn de volgende eigenschappen van toepassing als je overweegt deze studie te kiezen:

– geïnteresseerd in het menselijk gedrag

– in staat om analytisch te denken

– nieuwsgierig en onderzoekend ingesteld

– erachter komen welke bedaring goed werkt om iets bij anderen voor elkaar te krijgen

Daarnaast is ondernemerschap een groot onderdeel van de studie. Dit onderdeel wordt ondersteund door onder andere lessen, minoren en stages.

Reality: Wil je weten hoe ik deze studie ervaar? Lees dan snel verder!

  1. Zelfstandig ondernemen is een zeer groot onderdeel van de opleiding

In de eerste twee jaar volg je lessen op het gebied van sales, marketing, financiën en marketingcommunicatie. In het derde jaar moet je deze stof in de praktijk gebruiken bij het opzetten van een eigen start-up.

  1. Vooral in tweede helft van de studie heel veel creatieve ruimte

Het eerste jaar zijn voornamelijk lessen en voorgekauwde opdrachten. Je wordt bij wijze van spreken klaargestoomd voor de tweede helft van de studie: Start-up creëren, minoren en stages.

  1. Tweede jaar: Start-up creëren: Praktijk ervaring ondernemen

Tot nu toe is het creëren van een eigen onderneming het meest uitdagend. Hiervoor hoor je in mijn mening te weinig over op de pagina van de Hogeschool. Je bepaalt hier alles zelf; dit betekent dat er veel potentie is en veel verantwoordelijkheden. Een leuke uitdaging!

  1. Derde jaar: Minoren en stage

In de eerste twee jaren doet iedereen hetzelfde. Je bouwt hier ervaring op en leert waar je goed in bent en wat je ligt. Nu moet je kiezen voor minoren (keuzevakken) en stage. Je bepaalt nu zelf waarin je je gaat verdiepen en wat je wilt leren. Een goede kans om ervaring op te doen wat jou belangrijk lijkt.

  1. Ondersteuning en hulp van docenten

De docenten zijn er echt voor om jou te laten slagen. Ze geven je veel ruimte om te doen wat je wilt en zijn flexibel als het gaat om eigen ontwikkeling. Heb je meer tijd nodig om van je Start-up iets echt cools te maken? Die tijd gunnen ze je, ondanks dat het niet helemaal in lijn loopt met de normale planning.

Conclusie

Wat je leert en wat de mogelijkheden zijn vind ik in de realiteit groter dan wat de brochure doet zeggen. De ontwikkeling kansen en manieren om jezelf te specialiseren is iets wat ik niet verwachte toen ik de brochure las.

Dus: De studie ervaar ik in realiteit beter dan dat ik had verwacht, dus je wordt zeker niet verkeerd opgeleid.

All images by STAD